Tuesday, February 5, 2013

tips hilangkan jerawat

Salam
entry kali ini saya nak share tips saya menghilangkan jerawat.memang saya ada masalah kulit muka yang berjerawat,sensitif, berminyak, kusam dan mcm2 lagi lah.stress jugaklah.macam2 produk mcm2 cara saya cuba tapi x berhasil.malah lagi teruk ade lah.cara traditional pn saya try tp x jadi.
ni antara produk yang saya pernah try,tpi totally hampeh.buang duet je.

1) clean&clear (cleanser,toner, mosturizer)
2) safi (cleanser gamat & scrub)
3) oxy (toner, mosturizer, cream jerawat)
4) krim jerawat (brand nixoderm, oxy, dari pharmacy)
5) bedak sejuk
6) bio oil
7) VCO catalyst
8) sapu limau purut
9) cuci muka ngn air beras,air asam jawa
10) letak tomato kt muka lah

Tu jelah yang saya ingat.rasanya ada lagi kot.sume kt atas tu memang x menjadi.kebal sungguh kulit saya ni.ke bakteria ni degil sangat susah nak mati.haha.sampailah one day,roomate saya suruh pergi klinik kulit kt Shah Alam namanya Klinik Damai..walaupun mahal tpi sangat berbaloi sebab kulit saya beransur pulih.saya sangat bersyukur time tu.cm diberi hidup baru.saya pergi consult dengan doktor tu, dia pesan jgn pakai apa2 kt muka langsung even secalit bedak pon.dia suh pakai ubat yang dia bagi tu je.consult + 3 jenis ubat = rm80.mmg bg saya sangat mahal tp mmg berbaloi2.ubat yang dia bagi adalah :
Acne aid liquid cleanser
mengandungi salacilic acid bagus tuk matikan kuman yang ada kt jerawat.setakat ni mmg cleanser yang paling ohsem penah saya pakai.dah 2 taun pakai.mmg sesuai sgt ngn kulit saya.jerawat takut nak tumbuh.



Doximycin
 mengandungi doxicyline. mmg antibiotik khas untuk jerawat dlm bentuk pil.

Duac once daily cream.
krim jerawat yang mmg sgt sgt berkesan.sumpah x tipu.mengandungi bhn2 mmg tuk lawan jerawat iaitu benzoyl peroxide dan clindamycin.mmg susah nk jmpe mende ni.klu dapat cari mmg korang sgt ohsem. 


itulah ketiga-tiga ubat yang disyorkan oleh doktor Klinik Damai .lepas pakai 2 bulan dah nampak perubahan yang sangat-sangat ketara.mmg selama setahun saya pakai 3 bende tu je.xde bende lain.even secalit bedak pun saya x berani pakai.takut jadi balik. once muka saya dah ok dan stabil,saya berani tuk cuba pakai toner,sebab liang roma muka saya nampak besar.saya nk tutup balik.saya beranikan diri cuba toner khas tuk muka berjerawat.alhamdullah sgt sesuai dgn saya dan sampai sekarang saya masih pakai.

Pure active toner
mengandungi salacilic acid jgk.ada jual kat mane2 kedai.murah je dlm rm12 sebotol.

Pastu kan bila rasa muka makin selamat,saya try pakai pelembap pulak.walaupun xde jerawat tp saya tgk muka agak kusam.jd saya pilih Garnier Oil Control dan alhamdulilah sesuai sgt dgn kulit saya. 
Untuk repairkan lagi kulit,saya amalkan menyapu virgin coconut oil yang dibeli drpd Prof saya kt UiTM. dia mmg tgh wt research ttg produk ini. hanya RM5 sebotol, ia mampu buat kulit saya licin dan lembut kerana ia merawat kulit muka dari dalam ketika saya tidur.
p/s:VCO catalyst xbg apa2 effect pn kt saya.muka saya lg berminyak adelah.jerawat banyak tumbuh lg adelah.mungkin x sesuai dgn kulit saya kot.




Himalaya face mask
saya amalkan seminggu sekali tuk buang sel kulit mati.produk ni sesuai tuk kulit jerawat dan sensitif macam saya sebab ia mengandungi herba yang mmg khas tuk merawat kulit muka bermasalah.


Benzac AC'5 
krim jerawat ni saya apply kadang2 je.bila ada jerawat,saya sapu.function dia sama dgn duac tadi sb mengandungi benzoyl peroxide jgk.


yang terbaru saya ada amalkan menyapu marine colagen / rumpai laut dan madu setiap pagi selepas cuci muka.nampak cm geli kan rumpai ni tapi lepas masak dia jadi cm jeli.sejuk je bila pakai.dan apa yang saya rasa selepas 3 bulan amalkan,alhamdulilah kulit saya makin putih dan lembut.


p/s : sume testimoni kt atas adalah benar.sumenya dari pengalaman saya. takde unsur penipuan ataupun nak promote2 produk.(saya pn x suka promote2 produk ni.hehe).kalu anda sume ada masalah mcm saya,saya syorkan kesemua produk yang saya guna kt atas tuh.sb sgt berbaloi.berkesan hanya dengan kos yang murah.alhamdulilah skrg sy dah x tension dah dgn kulit muka menggerutu cm dulu..


Akhir sekali saya bukan nak bangga ke ape.niat saya cuma ingin berkongsi sahaja.mungkin apa yang kita share dapat membantu orang lain yang memerlukan bantuan.who knows kan ~

18 comments:

  1. Dkt mana klinik ni?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum sis...saya nak tnya klinik damai tu memg specialist ke or klinik biasa...saya nk jumpa dktr jugk p klo nk g specialist clinic jauh..ingt nk g klinik biasa...if g klinik biasa diorg tau ke bout skin ni?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sis...saya nak tnya klinik damai tu memg specialist ke or klinik biasa...saya nk jumpa dktr jugk p klo nk g specialist clinic jauh..ingt nk g klinik biasa...if g klinik biasa diorg tau ke bout skin ni?

    ReplyDelete
  4. acne-aid soap and liquid cleanser dah disahkan xhalal kn? sbb aq kandungan babi..if pergi kt guardian pon status dye letak xhalal

    ReplyDelete
  5. Thanks for recommend Benzac AC. Benzac AC Gel is gentle and doesn’t sting when applied on the face. I use this twice on a daily basis as this is my primary face cleanser. However, unlike any other regular facial cleansers, this one doesn’t lather. See review at:
    http://kidbuxblog.com/hard-on-acne-soft-on-skin/

    ReplyDelete
  6. Saya pkai benzac gel tu kt jerawt x merh2 tapi bila saya sapu kt pori2, saya bngun tdr jr merh kt part pori2 yng kena krim. Cm mna ni? Saya kena stop pkai dulu kr?

    ReplyDelete
  7. Sebab benzac hanya perlu dipakai pada kawasan muka yang ada jerawat je. Tk bole sapu kt tempat yg takde jerawat. Sbb jerawat tu sell kulit dh mati. So dia function utk bunuh kuman dn hlgkn prut jerawat . Kalau letk kt pori (area kulit sihat) nnti ade effect lain pd kulit.

    ReplyDelete
  8. Berapa lama kena pakai duac gel baru jerawat sembuh..

    ReplyDelete
  9. Dekat mana nak beli duac tu ya?

    ReplyDelete
  10. pakai benzac tu kene basuh ke lepas pakai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tlg jwp,setahu sy klu da sapu benzac tu xyah cuci,biarkan smlm,bwk tdo,sok pg baru basuh muka cam biase,.sama²

      Delete
  11. Benzac tu boleh apply kat hitam bekas jerawat ke?

    ReplyDelete
  12. Cara pkai krim benzac tu ncm mna? Dan pkai waktu bila?

    ReplyDelete